fbpx

Den Makrobiotiske diæt

Den makrobiotiske diæt er en livstil og ikke en kur!

“Lad din medicin være din mad og din mad være din medicin” citater fra Hippokrates. 

Hvis du har prøvet at være syg, vil du være enig med mig i, at det er sjovere at være sund og rask. Vi er alle i stand til at skabe et bedre livstil for os selv og med ”bedre” mener jeg ”lykkeligere” – Hvem vil ikke gerne være mere lykkelig? Vi alle er i stand til at skabe en sundt og lykkeligt liv, hvis vi husker mere ofte at være god med sig selv.  

Har du nogensinde hørt om ”Den makrobiotiske diæt”.?

 

Måske ikke… Så lader jeg mig dele min viden om hemmeligheder ved makrobiotisk diæt, og hvordan man bruger det til at føle sig i balance.

 

Vi ved godt, hvor svært det kan være at motivere sig selv og opbygge tilpas viljestyrke til rent faktisk at gå på diæt og lave fast livsstilsændringer.Der er kæmpe udfordringer i at ændre menneskers madvaner, hvilket kan være en af årsagerne til, at kost først anvendes i ekstreme situationer som f.eks. i tilfælde af svage nyre- eller leversygdomme.

I disse tider har videnskabelige undersøgelser vist at vi ikke skal spise bedre kun for at overleve, men «Vi skal spise bedre for at leve et sundere, længere og lykkeligt liv. Så det at spise ikke kun handler om at indtage mad i tilstrækkelige mængder, men det handler også om at det skal ske med bestemte portioner og helst også bestemte fødevarer, mere nogle end andre og på den måde kan vi fremme en positiv effekt på vores helbred og gøre forskellen mellem sundhed og sygdom.

Selvom en række kostundersøgelse har vist, at mad kan forebygge en del af sygdomme og fremme helbredelse, I Danmark bliver kosten fortsat sjældent tænkt ind i behandlingen af mennesker, som døjer af fysiske og mentale ubalancer.

Desuden en stor del af patienter bliver vejledt mere i at spise lægemidler end i kostændringer, når det samtidig er veldokumenteret, at omlægning af kosten for eksempel kan nedsætte symptomer, der nyresygdommen kan give.

Det er helt utrolig at man skal f.eks. have haft en nyretransplantation for at blive tilbuddet vejledning af en kliniks diætist, men ikke før!? Så jeg spøger mig selv, hvor er forebyggelse af sygdomme henne i vores sundhedssystem?

Det er meget almindeligt at mange af os, først vil tænke på at følge en diæt efter vi først er blevet ramt af sygdom og kroppen ikke kan klare mere af vores dårlige vaner eller fordi vi ikke passer vores helbred og marker at vi trænger til at tabe os.

Kunne du tænke dig at opnå mere balance via nemt og sundere kostvaner? 

 

Undrer du dig, om hvordan kan du hjælpe din krop med at skabe bedre betingelse til at fungere optimal, genoprette sig selv-og opretholde balancen?

 

Den makrobiotiske diæt er ikke en diæt, men det er nemlig en livsstil baseret på traditionel kinesisk medicin. Når vi lever i samfundet, bliver vi hver dag udsat for ydre stimuli, nyheder og begivenheder, der påvirker os i større eller mindre grad.

Det forhold, vi opretholder til vores miljø, venskaber, den musik vi lytter til eller den type mad vi indtager, nærer os med forskellige energier, der er integreret i os.

Det er ikke kun mad, der får os til at føle os stærke eller svage, men alt som helhed påvirker os på forskellige måder, hvilket producerer mere eller mindre vitalitet og entusiasme, forskellige niveauer af energi eller endda harmoni og indre fred. Ved at benytte rådevarer efter loven om de 5 elementer af den makrobiotiske diæt vil skabe og opretholde balance mellem yin og yang (mellem blød energi, mellem nervesystem og hormonelle system, mellem krop og sind).

Hvis du kunne tænke dig at opnå mere balance via sundere kostvaner, vil jeg anbefale dig at prøve at følge disse basiske regler af den makrobiotiske diæt, inden du begynder at tage store ændringer.

NYE VANER FOR ET SUNDT LIV EFTER MAKROBIOTISK DIÆT

  • Brug fuldkornsfødevarer, ikke uforarbejdede produkter
  • Spis lokalt dyrkede fødevarer
  • Brug hovedsageligt biologiske produkter.
  • Vend tilbage til hjemmelavet madlavning
  • Tilpas din kost til sæson ændringer
  • Spis efter din individuel behov moderate
  • Følg din intuition. Hvis når du spiser følger fuld af energi er disse mad godt for dig, har du det modsætte, så ved du at mad du spidset er ikke godt for dig.
  • Men frem for alt, vær glad, vær uendelig taknemmelig- pas på alt omkring dig og lev livet med optimisme.

Bolden er på din banehalvdel, så det er op til dig at blive sundere, så du kan blive lykkeligere.

An error occurred.
Så hold dig opdateret tilmeld dig mit nyhedsbrev

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.